fbpx

Så skapar du en LinkedIn-armé!

LinkedIn är en plattform med 3,5 miljoner svenska användare och totalt 610 miljoner globala användare. De svenska användarna är till största del mellan 36 och 45 år, mitt i karriären, lite fler män än kvinnor, lite fler stadsbor, fler högutbildade och fler höginkomsttagare. 20 procent av dem söker jobb, andra söker kontakter, utveckling, inspiration, kollegor, tjänster, goda råd och så vidare. En procent skapar content. 

Många stärker sitt varumärke, sprider kunskap och några gör riktigt mycket affärer. Det finns säljare som har LinkedIn som sitt enda säljverktyg och det finns marknadsförare som tillbringar nästan all sin arbetstid på LinkedIn. 

Precis som i det verkliga livet interagerar människor med andra människor på plattformen. Relationer skapas mellan människor och affärer görs i relationer mellan människor. Idag när de digitala drakarna slåss med varandra och mycket handlar om låga priser och att synas så mycket som möjligt, gäller det ofta att ha starka muskler. Men för alla oss andra finns möjligheten att utnyttja de kanaler som finns för att bygga relationer och på så sätt skapa en grund för att göra fler affärer. 

När ni väl sitter där behöver ni skapa en tydlig plan för ert arbete och tydliggöra de olika rollerna, precis som i vilket projekt som helst. 

Är du ute efter att stärka företagets varumärke och affärer är det därför medarbetare, kunder, samarbetspartners och ambassadörer som behöver aktiveras. LinkedIn är ett alldeles ypperligt ställe att göra detta på. Låt oss bygga en LinkedIn-armé! 

Det första ni behöver göra är att fatta ett beslut om ni verkligen vill ge denna kanal ett ordentligt försök och då sätta det på er prioriteringslista för året. Har ni tagit det beslutet behöver ni kalla de ni vill ha med till ert första projektmöte. När ni väl sitter där behöver ni skapa en tydlig plan för ert arbete och tydliggöra de olika rollerna, precis som i vilket projekt som helst. 

Planen ska bestå av att sätta vilka ämnen ni ska skriva om och hur ofta nytt material ska publiceras, men också hur era kontakter på LinkedIn ska kunna lära känna er. Vilka “mjukare områden” ska ni också skriva om? Angående roller så behöver ni såklart en projektledare som följer upp, ansvarar för framdrift och avstämningar. Men ni behöver också utse dem som ska göra det så viktiga jobbet på LinkedIn, som ska skriva och publicera inlägg. Låt oss kalla dem ”ambassadörer”. 

I er projektgrupp bollar ni idéer och tankar om nya ämnen så att ni kan hjälpa era ambassadörer att hålla inspirationen på topp. Ni behöver också ”supportrar”, de som inte ännu är bekväma med att skriva men som gärna gillar och kommenterar era och andras inlägg. 

Här kommer 6 tips till er som vill skapa en LinkedIn-armé:

Bjud in till ett LinkedIn-möte och bestäm om detta är en kanal ni vill satsa på. 

* Sätt ett mål för er LinkedIn-satsning så att det blir tydligt vad ni ska uppnå. 

* Bestäm hur ni ska komma dit. Vem ska göra vad? 

 *Följ upp varje vecka och utvärdera varje månad. 

*Fira era framgångar. 

* Ge det tid. Jag skulle säga att det tar minst ett år att skapa en stark armé. 

Avslutningstips! Ett enkelt sätt att motivera är en intern tävling, en ”LinkedIn-challenge”. Tävlingen är en poängtävling där den som skriver flest inlägg eller kommenterar under en månad vinner något pris. 

Detta brukar kicka igång grupper som vill mycket men har svårt att komma igång. 

Lycka till!!!

Annelie Furustad

COO/Partner and Growth Hacker at Improove Growth AB. She has a solid experience in e-commerce, most recently as e-commerce manager at the Swedish retail brand “Indiska”