fbpx

6 saker som aldrig kommer att bli desamma efter corona

1. Handeln och digitaliseringsnivån

Handeln kommer så klart inte vara densamma efter pandemin. Skiftet från fysisk till digital handel har påskyndats. E-handeln kommer kliva ut på andra sidan som en vinnare. Men inte bara det. Alla som har ändrat sitt beteende till att använda en digital funktion i månader, kommer vilja ha mer och bättre. De nya vanorna kommer att skapa ett tryck på utveckling och innovation av digitala tjänster. För visst räckte det med en gilla- och chattfunktion i mötesappen när vi sällan hade större digitala möten. Men nu när halva kontoret vill ha AW online, saknar vi roligare funktionalitet! Vi har hittat ett nytt sätt att leva och det går inte att vrida tillbaka tiden. 

2. Våra handelsflöden

När viruset slog till insåg många inom handeln hur sårbara globala handelsflöden är. Viktiga varor kunde bli svåra att få tillbaka i lager. Fabriker kunde inte producera enligt plan. Efter pandemin lär många företag ha ställt om till en ökad kontroll och riskspridning av produktion, inköp och leveranser. Och troligtvis tar det ett tag innan vi vågar slimma lagret av de där viktiga varorna igen. Om vi nu någonsin vågar göra det.

“Många frågar sig när allt kommer att bli som vanligt igen. Men på andra sidan av coronautbrottet kan det visa sig att mycket har förändrats, för evigt.”

3. Hemmets och jobbets härd

Självklart har vi längtat efter att få gå till jobbet, träffa arbetskamrater och surra vid kaffeapparaten. Men – handen på hjärtat – vi sparar restid och pengar på att inte åka till och från jobbet och vi kan få mycket gjort i hemmets ro. Nu har vi ju också ordnat en skön arbetshörna i hemmet. Och det gick fint att ha möte online istället för att ta flyget. Så inget kommer att vara som det var tidigare. Det blir mindre affärsresor och hemmakontoret får stå kvar. Det kommer oftare vara någon hemma i bostaden. Någon som kan ta emot en matkasse eller hemleverans av e-handelspaket. Någon som kan klicka hem mer på dagtid, när chefen inte hänger över axeln.

4. Känslan runt det ekonomiska

Corona har slagit hårt mot världens ekonomier och länder har mer eller mindre stängts ned. På nyheterna har vi fått höra att ingen sett något liknande i världshistorien. Företag som bedömdes starka har fallit som furor, arbetskraft har permitterats och många känner oro för sin privata ekonomi. När corona har passerat kommer osäkerhetskänslan kvarstå. För hur ska vi kunna veta att något liknande inte händer igen? En oro kommer att finnas kvar i shoppingbeteendet ett bra tag.

5. Marknaders försprång och eftersläp

Omställningen till digital handel och tjänster har inte bara skett i Sverige. Samma omställning har tvingats fram i många andra länder, inte minst i våra grannländer. Marknader som har släpat efter vad gäller e-handelsutveckling har chans att ta extra stora utvecklingshopp i och med coronaviruskrisen. På andra sidan pandemin kan det visa sig att marknader tagit igen andra marknaders försprång. För dem som kan och har resurser kan det vara läge att gasa där e-handelsmognaden varit lägre.

6. Våra individualistiska värderingar.

Vi har i månader ställt om våra liv för att inte smitta varandra, inte överbelasta vården, få resurserna att ska räcka till alla och stödja verksamheter så de inte ska gå omkull. Den bekymmerslösa individualismen fick sig en törn av corona! Vi tvingades omvärdera vad som var viktigt i livet och vi insåg betydelsen av familj, grannar, vänner, kollegor, arbetet, hemmet och hälsan. Vi kommer att värdera andra saker högre än tidigare. Ett bra tag framåt. Något att tänka på i våra e-handelsverksamheter.

Jenny Linder

Nordic E-Commerce Manager at RFSU AB. Former marketing manager at Bring Sweden. First to join and believe in Gmeet when the idea was born.