fbpx

Vad händer med våra relationer när vi är 100 procent digitala? Pingis Hadenius reflekterar över effekten av corona på våra kontaktytor.

Plötsligt blev det väldigt viktigt med foundation och hudvård! Att sitta i videosamtal där alla kan syna minsta por gör att i alla fall jag, använder en så kallad primer dagligen. Blir nästan nervös av att ideligen se min nuna på skärmen. Aldrig har vi väl använt vår vanliga dator (PC eller Mac) så mycket som nu. Försäljningen av hemmakontorsattiraljer skjuter i höjden liksom appar och digitala tjänster där man kan mötas digitalt. När jag skriver detta sitter min man i köket och har AW via skärmen med sina gamla officerskompisar. Det verkar glatt och han dricker sin favoritöl i eget glas. Både mer miljövänligt och billigare, och stämningen är på topp.

Efter en månad av hemmakontor är jag faktiskt nöjd. Jag jobbar främst inom en nordisk koncern så det kan både bli språk- och kulturförbistringar men allas positiva inställning har öppnat upp fler kontakter med nya kollegor. Alla svarar snabbare på mejl och det är mycket mer accepterat att initiera en ny kontakt via digitala kanaler än tidigare. Att etablera nya kontakter går därmed fortare och svaren kommer ofta snabbt: man sitter inte längre i heldagsmöten eller på konferenser och är därför mer nåbar.

Så jobbar jag smart hemma:

*Tydligt när arbetsdagen börjar och slutar. 

* Försöker att ha ett eller flera möten där jag går (ute eller inomhus, bara jag rör på mig och syresätter kroppen). 

*Ändrar arbetsposition ofta och stretchar. 

*Har en bra dator och andra arbetsverktyg.

Vissa möten blir oerhört effektiva, andra långdragna. Det bästa sättet att lära sig vara effektiv och hålla energin uppe i dessa tider är att lära av de bästa. Är inte dina internmöten bra, ha fler externa och ta in kunskapen till dina kollegor! För att få till bra möten är tydlig agenda det viktigaste. Håll er till avsatt tid. Gärna max 30 minuter per möte. Gärna därtill en mötesordförande och en sekreterare. Överenskommelser och ”to-does” kan kommuniceras direkt efter eller live under mötet. Utgången av mötet blir tydligt och nöjdheten likaså. När allt detta saknas blir det lätt långa sega möten och dålig stämning av otydligheten. Då kan konflikter börja pyra och energin gå ned.

”25 procent vill jobba mer eller helt hemifrån när restriktionerna släpper”

Så hur nöjda är vi med denna ”jobba hemma kultur”? I Sverige tittar vi ofta på USA så jag gör en “följa John”. Nyhetskanalen CNBC publicerade den 24e april en undersökning som visar att av de som har ett jobb, jobbar 10 procent hemma i USA. Av dessa säger 60 procent att de är lika produktiva eller mer produktiva genom att jobba hemma. Dessutom vill hela 25 procent jobba mer eller helt hemifrån när restriktionerna släpper!

För egen del kan jag bara hålla med. Får jag välja har jag fysiska möten en till max två dagar per vecka för att resten av tiden jobba effektivt hemifrån. Jag tror att vi uppskattar och förbättrar våra relationer när vi inte tar för givet att ses ”IRL”. Att vi framgent mixar in mer av digitala möten så att vi blir mer produktiva. Vi sitter inte och väntar på ett datum när människor från flera länder eller städer ska kunna samlas utan man bokar ett digitalt möte direkt.

Möteskramen, vad händer med den? Den stora frågan om man ska krama alla på ett möte är ett glasklart NEJ. Möteskramen får vi stuva in i förrådet, om den någonsin kommer tillbaka. Jag lämnar till nästa krönikör att fundera över våra framtida metoder att hälsa när vi möts!

Experterna svarar, Hur påverkas dina affärsmässiga relationer av Corona?

Adeline Sterner, vice vd på Kids Brand Store:

Jag började som vice vd på Kids Brand Store i mars och hann vara på kontoret i två dagar innan vi började arbeta hemifrån. Jag måste erkänna att jag var väldigt skeptisk till hur det skulle gå att lära känna en hel organisation via Google Hangouts men efter en månad är jag otroligt positivt överraskad. Även om delar av arbetet försvåras har det också inneburit en rad fördelar: Vi är övertydliga med varandra, bokar bara möten när det behövs och tvingar oss själva att strukturera och följa upp vårt arbete bättre. Jag upplever också att våra leverantörer har anpassat sig och det finns en stor förståelse kring de utmaningar som Covid-19 medför.

Rickard Lyko, vd och grundare på Lyko:
Globalt är det lite av ett paradigmskifte när det gäller att ta till sig digitala arbetssätt. Internt på Lyko är vi dock ganska vana, då vi har kontor i Stockholm, Oslo, Helsingfors, Köpenhamn och Vansbro. Visst är det en särskild situation men den är förhoppningsvis övergående. Jag tror att vi gynnas av att vi sedan tidigare har goda relationer med våra leverantörer, alla är i samma situation och är väldigt lösningsorienterade.

Pingis Hadenius

Entrepreneur with extensive experience in finance and media development. She has a background as editor-in-chief at various media outlets and co-founder of Economista whose mission is to educate women in finance and stock market.