fbpx

Pingis Hadenius -Jämställdhet: vi tar tempen inom e-handel

Det är en solig söndagsmorgon och jag börjar söka på statistik om jämställdhet inom handeln från PC:n vid köksbordet. Siffrorna som till exempel Handelsnytt presenterar är dystra; Kvinnor har lägre lön, jobbar mer deltid, är oftare sjuka och utsätts oftare för sexuella trakasserier. Färre kvinnor, än män, blir chefer. När det gäller lönen visar statistiken att kvinnor i detaljhandeln i snitt tjänar 1 800 kronor mindre i månaden än sina manliga kollegor.

Är det bättre inom just e-handeln? Jag har själv startat flera e-handelsbolag tillsammans med kvinnor, till exempel med mina bolagspartners Isabella Löwengrip och Emma Lythell. Vi har alltid haft en otrolig nytta av att jobba med män och med oliksinnade personer. Det är lättare att hitta till exempel tech-människor och logistik-kompetens inom ens manliga nätverk. Men idéerna och att skapa förändring? Där tar kvinnorna för sig bra! De är duktiga på att göra saker annorlunda och se vad kunderna vill ha framgent.

Isabella Löwengrip 

“Jag har alltid lyssnat på mina följare när jag byggt nya e-handelsbolag och varumärken. Att ha en så stor skara tyckare är värdefullt och det är förstås roligt att bolla idéer med dem”, säger Isabella som bland annat grundat e-handelsbolag som Flattered, Hermine Hold och Löwengrip Beauty med mig.

Linn Tagesson 

En annan framstående kvinna är Linn Tagesson, som snart kan ses som veteran inom e-handel genom att ha grundat Babyshop.se. Vi har lärt känna varandra genom ett entreprenörsnätverk.

“Egen produktion och B2B-fokuset ser man hos allt fler e-handlare idag. Kunder som returnerar mycket och blockas av bolag är såklart en annan snackis i branschen”, säger Linn och fortsätter:

“Hållbarhetsfrågor är just nu i fokus, samtidigt som man diskuterar ett bolags ”purpose” som troligtvis hänger ihop lite med hållbarhetsaspekten. Men det skulle vara intressant att veta hur många som egentligen har ett uttalat purpose bland dagens e-handelsbolag. Jag tror att detta är en nyttig övning att göra för många bolag, om inget annat.”

Hur kan branschen bli mer jämställd? Genom att samarbeta! Jag har kunnat utveckla mina egna idéer till bolag med oliksinnade personer. Jag lever efter devisen ”it takes two to tango”. Så om vi vill att e-handeln ska bli mer jämställd ser jag att fler kvinnor och män samarbetar. Våga ta kontakter utanför din komfortzon. Det har jag alltid gjort. Aldrig gjort mig till ett offer som kvinna, utan sett det som något positivt och dragit nytta utav det. Jag har många manliga e-handelsproffs i mitt nätverk. Jag rådfrågar dem kring saker jag behöver hjälp med och erbjuder samtidigt min hjälp tillbaka. Ofta får jag frågor om varumärke, marknadsföring eller sociala medier och mina frågor handlar många gånger om logistik, betallösningar eller plattformar.

Du som läser det här; prova att utveckla ditt nätverk, oavsett om du har fler kvinnor eller män i din nätverkskrets. Genom att etablera kontakter åt båda hållen skapar vi en mer jämställd värld. Jag har tagit kontakt med nya människor genom olika event (gå på Gmeet!) och genom bolagsmöten eller helt enkelt via bara ett spontat email. Det bästa sättet är att någon du känner gör en så kallad mejl-introduktion. Jag gör sådana introduktioner åt vänner till mig flera gånger i veckan: jag introducerar A och B (som jag båda känner) och förklarar varför de borde ses. Då blir det inte svårt för en blyg svensk att utvidga sitt nätverk och därmed göra affärsnytta. Nu kör vi! Vill du ha fler nätverkstips så mejla mig eller så skriver jag kanske en krönika på Ehandel.se i ämnet.

Pingis Hadenius

Entrepreneur with extensive experience in finance and media development. She has a background as editor-in-chief at various media outlets and co-founder of Economista whose mission is to educate women in finance and stock market.