fbpx

Detta decennium blir e-handeln global på riktigt

Det är en mörk decemberkväll. Jag och min man David, eller såklart jag, tar upp vilka julklappar som köpts till familjen. Som typisk kvinna köpte jag lejonparten av klapparna i oktober men vi kommer fram till att svärmors årliga parfym inte inhandlats. Jag är en riktig doftnörd och vill såklart få tag i en riktig dyrgrip och klassiker, Jean Patou. Den finns såklart inte på någon av de svenska siterna (och jag shoppar knappt längre i fysiska butiker).

Efter en sökning på instagram har jag hittat det brittiska parfymeriet som snabbt skeppar min flaska av exklusiva rosendroppar från Grasse. För ett par år sedan hade jag inte vågat köpa något från en icke-svensk site. ”Tänk om någon skimmar mitt kort, paketet fastnar på vägen” och så vidare.

En annan spaning är prispressen. Den har intensifierats kraftigt på senare år och jag undrar när det ska få ett slut. Rabattkoder regnar över en och konsumenten är van vid att alltid få rabatter. Kan vi inte vara mer kreativa en så? Återigen hoppas jag att fler e-handlare vågar satsa på andra saker än pris. Exempelvis upplevelse, individanpassning, en fantastisk kundresa samt såklart leverera på hygienfaktorerna som logistik och betalning. Helt enkelt när vi lyckas få in det bästa från den fysiska shoppingupplevelsen in i det digital rummet. När vi skapar något tillräckligt attraktivt har priset mindre betydelse. Man vill bara ha, kosta vad det vill!

Som en vän goda relationer så vill jag inte bara själv spana in i samtiden utan låta några av mina främsta gurus inom e-handel och digitalisering säga sitt, Rickard Lyko, Anita Clemens och Magnus Wiberg.

Det jag ser idag i de bolag jag följer och grundat är tydligt: Vi vågar shoppa globalt. Kunderna är mer öppna för att handla från andra länder om det är snabba och enkla frakter med en lokal betallösning. Många bolag med svensk bas märker nog också att det är billigare att köpa och driva trafik från andra länder än hemmamarknaden. Sverige är idag en så pass mogen marknad.

"Att kvinnors list tillsammans med mäns rationella tänk inom e-handeln gifter sig, det hoppas jag se framgent"

En utveckling som gått fort är den förbättrade logistiken. Jag väljer själv främst att handla på siter som kör hem mina inköp till dörren, oavsett dag eller tid. Jag tror att de som kan erbjuda smidig hemleverans är vinnare precis som de smidigaste betallösningarna. Är stegen för krångliga lämnar jag min kundvagn. Vill man jobba globalt som e-handlare måste man därför erbjuda de betallösningar som kunderna är trygga med på lokalmarknaden.

Sajterna måste också vara mobilanpassade, snabba och enkla. Jag förundras ofta över att vissa premiumvarumärken har så snygga sidor men de är hopplösa att shoppa ifrån. Det finns oerhört mycket att göra för att hjälpa mig som shopper att hitta mina varor eller tjänster och jag förvånas över att man inte bättre tipsar om varor eller tjänster som passar in till det jag spanar efter. Här tror jag att män och kvinnor tänker annorlunda.


Vi har fortfarande fler manliga e-handels-entreprenörer. Jag brukar säga att män tänker på tekniken och logistiken samt gärna jobbar med pris. En man har inte shopping som njutningsupplevelse som kvinnor på samma sätt. De har sin shoppinglista som de förhåller sig till. Kvinnor vill i högre grad bli inspirerade, tipsade och njuter av upplevelsen i att shoppa. Servicen vi älskar i fysisk butik måste kunna transformeras in i e-handeln. Att kvinnors list tillsammans med mäns rationella tänk inom e-handeln gifter sig, det hoppas jag se framgent. Då kommer vi att få en fantastik e-handel.  

En annan spaning är prispressen. Den har intensifierats kraftigt på senare år och jag undrar när det ska få ett slut. Rabattkoder regnar över en och konsumenten är van vid att alltid få rabatter. Kan vi inte vara mer kreativa en så? Återigen hoppas jag att fler e-handlare vågar satsa på andra saker än pris. Exempelvis upplevelse, individanpassning, en fantastisk kundresa samt såklart leverera på hygienfaktorerna som logistik och betalning. Helt enkelt när vi lyckas få in det bästa från den fysiska shoppingupplevelsen in i det digital rummet.När vi skapar något tillräckligt attraktivt har priset mindre betydelse. Man vill bara ha, kosta vad det vill! 

Som en vän goda relationer så vill jag inte bara själv spana in i samtiden utan låta några av mina främsta gurus inom e-handel och digitalisering säga sitt, Rickard Lyko, Anita Clemens och Magnus Wiberg.

 

Richard Lyko, VD och grundare av Lyko, Nordens största site för skönhet:

”Större och större volymer förflyttar sig till ehandeln, samtidigt blir kundrelationen viktigare och viktigare. I en digital miljö är det avgörande att kunden väljer ditt varumärke framför andra. Pris och leveranser kommer att vara hygienfaktorer. För att vara det varumärket som gör rätt saker i framtiden behöver man våga prova nya saker, transparensen är total och med det kommer kundernas förtroende. Fokusera på kundupplevelsen, att vara relevanta, skapa mervärde och möjliggöra interaktionerna med kunderna. Live video-shopping är den senaste trenden som vi experimenterar med. Vi ser att användandet av communitys lik vår Lyko Social där varumärken och kunder kan interagera, inspirera och hjälpa varandra ökar i användande.

Min tes är att det kunderna litar främst på tips och råd från likasinnade som satt sina betyg på produkterna och laddat upp ”verkliga bilder”.

Anitha Clemence, mediaproducent och strateg inom sociala medier med 70k egna följare.

När det kommer till digitala, sociala medier och e-handel så har du ju ett medie som allierar med ett annat. Det är inte längre än ett knapptryck bort och allt som förenklar målet är att föredra. Ha gärna Klarna som kompis så har du ännu lättare en affär på bordet. Kortbetalning känns så 2018!

Skönhetsmärket Estêe Lauder fimpade hela sin printbudget 2020 för att bara handla digitalt. Primärt Instagram och med det går en stor del av kakan till influencer marketing. 

Just beauty är perfekt för sociala medier där marknaden ökat med 25% WW 2019 och den förväntas dubbla det i år. Se till att ha en riktigt duktig digital marknadschef som både är kreativ, kan siffror och SEO-optimering mot alla plattformar. Upprepa innehåll men variera budskapen. Det kommer göra skillnad för ditt företag gentemot konkurrenterna. 

Instagram kommer att 2020-2021 bli ett äldre media. TicToc fullkomligt äter upp allt motstånd i dom yngre sektionerna och vi 30 plus fattar ingenting. Men Tictoc är kreativt kul och smart. 

Instagram har för många blivit rena teveshop i kommersiella budskap och marknaden tröttnar eller bryr sig inte lika mycket så man ska inte bara mata på och tro att en klassisk säljbrief är ett kreativt koncept. Nu gäller det att vara smart! 2020 kommer vara året som blir mindre fokuserar på själva influencern och mer fokuserat på vem influencern tittar på. 

Störst är inte alltid bäst. Så klassisk ”kundvård” är av vikt. 

Samhället kommer också gå åt mer åt förnuft och mindre åt känsla som var överskriften för 10-talet och dom som klarar av att ”underhålla” bäst och skarpast kommer dra längsta strået. Hur det tolkas är individuellt.

Magnus Viberg, grundare av E-Equity samt Pricerunner

”E-handelns megatrender för multibrands-e-handlare är att allt handlar allt om effektivitet, processer och automation för att lyckas, t ex Footway. Avseende produktbolagen, monobrands, så handlar allt om skalbarhet och framgångsrik geografisk expansion via tex influencers och word of mouth, t ex mobilaccessoarsbolaget iDeal of Sweden”.

Pingis Hadenius

Entrepreneur with extensive experience in finance and media development. She has a background as editor-in-chief at various media outlets and co-founder of Economista whose mission is to educate women in finance and stock market.